Wernisaż wystawy będzie jednocześnie początkiem Festiwalu TRANSGRESJE i odbędzie się w czwartek 8 października. Specjalnie na tę wyjątkową okazję autorzy przygotują prace, będące konglomeratem surowych dźwięków wydobywanych przez maszyny fabryczne (bez jakiejkolwiek ingerencji w materiał źródłowy) oraz wywiadów z byłymi pracownikami fabryki APATOR. Istotą takiej koncepcji pracy będzie próba uświadomienia potencjalnemu słuchaczowi w jaki sposób przebiegał proces „buntu” (a w konsekwencji dominacji) maszyn nad człowiekiem we współczesnej kulturze: w skali makro i mikro, na jej różnych poziomach wspólnej egzystencji, głównie tych duchowych i materialnych.Integralną częścią spektaklu „BUNT MASZYN” będzie wystawa dźwiękowa w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu. Jej autorzy, Rafał Iwański i Rafał Kołacki, mają już w swoim dorobku podobne przedsięwzięcia.
Niemniej ważnym walorem instalacji będzie jej estetyczny wymiar. Artyści odpowiedzialni za instalację posiadają wieloletnie doświadczenie w wykorzystaniu we własnej twórczości dźwięków współczesnej cywilizacji. Między innymi chodzi tu o wykonywanie muzyki z wpływami sztuki industrialnej, inspirowanej odgłosami przemysłu oraz field recordingu, czyli nagrywania dźwięków miast i wielkich aglomeracji miejskich. Z całą pewnością pozwoli to potraktować komponenty dźwiękowe pracy w bardzo interesujący i oryginalny sposób, charakterystyczny dla stylu estetycznego obu artystów. Dopełnieniem całości będzie także wizualna strona instalacji, która wraz z pozostałymi elementami stworzy niezapomniane, multisensoryczne przeżycie.
Dźwięki maszyn (jeden z elementów instalacji, którą będzie można usłyszeć w Centrum Sztuki Współczesnej) zostaną wykorzystane również podczas futurystycznego spektaklu „BUNT MASZYN”, będącego głównym punktem Festiwalu TRANSGRESJE. Stanowić one będą tym samym część wspólną obu wydarzeń. Ci którzy uważnie wsłuchają się w poszczególne składowe instalacji Iwańskiego i Kołackiego, będą w stanie doświadczyć jedynego w swoim rodzaju przeżycia akuzmatycznego, czyli przeniesienia z pierwotnej przestrzeni nagranych dźwięków (w tym konkretnym przypadku odgłosów pracy maszyn) i osadzenia ich w nowym środowisku akustycznym. Ich porównanie w różnych lokalizacjach i zgoła odmiennych warunkach estetycznych (galeria i hala fabryczna, instalacja dźwiękowa i element koncertu muzycznego) będzie z całą pewnością inspirującym wydarzeniem, działającym na wyobraźnię słuchaczy. Organizatorzy przewidzieli także sytuację odwrotną, ponieważ instalacja dźwiękowa będzie czynna do 18 października, czyli przez kilka dni po spektaklu.